Skąd pomysł na obóz MUZOLINGUA …

Kama Kępczyńska-Kaleta

 

od 2003 r. koordynator projektów międzynarodowych, tłumacz i doświadczony nauczyciel języka angielskiego i francuskiego. Od 25 lat śpiewa w zespole Bielinianki i chórze Sabbaton, uwielbia sport i języki obce. Mama 10-letniego Jędrka i 6-letniej Kalinki.

 

Od września 2018 roku uczę języka francuskiego w Szkoły Podstawowej nr 2  w Kielcach, do której uczęszcza mój syn Jędrek. Doskonale wiem, że w tym wieku książka parzy, długopis wypada z ręki, a telefon kusi. W związku z tym postanowiłam zastosować metody edukacji nieformalnej, którymi pracuję podczas projektów międzynarodowych, które od 2003 koordynuję.  A te metody sprawdzają się zawsze i w każdej, nawet najtrudniejszej grupie. Pamiętam, jak w 2007 roku podczas jednego z projektów miałam w grupie 3 chłopców analfabetów, którzy nie potrafili ani pisać, ani czytać. Więc, moje piękne i książkowe metody pracy z nim, mówiąc krótko zawiodły. Od tamtej pory wiem jak pracować z młodzieżą bez użycia szkolnych metod, pisania i czytania, a co najważniejsze, wiem jak osiągnąć cel edukacyjny.

Mija kolejny rok odkąd zastosowałam tę metody ucząc języka francuskiego w klasie mojego syna, a efekty przeszły nasze najśmielsze oczekiwania. Dzieci pięknie odpowiadają na pytania, bawią się językiem, śpiewają, a najbardziej lubią słuchać ciekawostek o różnych kulturach, językach, a także wizyty gości zagranicznych. Prowadzone przeze mnie autorskie zajęcia i metody pracy z języka francuskiego zostały zgłoszone przez SP nr 2 w Kielcach do Konkursu „European Language Label” organizowanego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji w Warszawie, z czego jestem niezmiernie  dumna. W okresie spowodowanym sytuacją epidemiologiczną w naszym kraju zaproponowałam uczniom klasy mojego syna udział w zajęciach online i… ku mojej radości, wszyscy chętnie brali w nich udział, a odbywały się codziennie.

 

I właśnie tak pracować będę z Państwa dziećmi, bez użycia szkolnych metod, pisania
i gramatyki. Będziemy uczyć się piosenek, reakcji na proste pytania. Moim celem jest to, aby każdy uczestnik obozu wiedział do czego służą języki obce i nie kojarzył ich z obowiązkiem szkolnym, czy przygotowaniem do testu. Język to komunikacja międzyludzka, więc taka będzie nasza myśl przewodnia. Podczas zajęć z języków francuskiego i hiszpańskiego będę mówić do uczestników w języku polskim, natomiast w sytuacjach spontanicznych poza zajęciami, w języku angielskim. Uczestnicy będą mieli wyznaczone zadania do wykonania, co będzie wiązało się z przygotowaniem opowiadań w języku angielskim, np. legendy z regionu świętokrzyskiego, historii Świętego Krzyża itd.

 

Dodatkowym opiekunem grupy będzie Julita Skrzyniarz, bardzo doświadczony nauczyciel
i wychowawca.
Jula od 10 lat, w okresie wakacyjnym, jest kierownikiem kolonii dla dzieci dysfunkcyjnych z naszego województwa, od 20 lat jest czynnym nauczycielem Wiedzy
o Społeczeństwie, a także Przystosowania do Życia w Rodzinie w Szkole Podstawowej
i Gimnazjum w Bielinach.

 

Zależy mi, aby każdy uczestnik czuł się bezpieczny i miał poczucie, że tworzy społeczność obozową z innymi uczestnikami, bez kłótni, napięć, rygoru i stresu. A ponieważ zawodowo zajmuje się integracją młodych ludzi z różnych środowisk, kultur i religii, myślę, że możecie mi Państwo zaufać. Podczas obozu obecny będzie mój syn, a to chyba dobra rekomendacja, bo będę pracowała z grupą tak jakbym chciała, aby pracowano z moim synem.

 

Podczas obozu będzie bardzo ograniczona możliwość używania telefonów i korzystania
z Internetu. Telewizor w pokojach będzie wyłączony. Zresztą, będzie tak intensywnie, że po prostu nie będzie na to czasu. NO INTERNET, NO MOBILE PHONE, NO ZOOM!

 

Od zawsze jestem związana z muzyką, od 25 lat śpiewam w zespole ludowym Bielinianki
i chórze Sabbaton
. Gram na gitarze i ukulele. Stąd pomysł na obóz MUZOLINGUA. Osobom uzdolnionym muzycznie łatwiej uczyć się języków obcych, to nie tylko udowodnione naukowo, ale przetestowane na własnej skórze. Do współpracy podczas obozu zaprosiłam znakomitego muzyka Szymona Bobrowskiego z zespołu DIKANDA, który będzie instruktorem muzycznym podczas mojego obozu. Poniżej przesyłam informację na temat warsztatów muzycznych, które poprowadzi Szymon.

 

W razie dodatkowych pytań służę pomocą

 

Kama Kępczyńska-Kaleta

507066643

Szymon Bobrowski

 

Profesjonalny muzyk, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach. Jego głównym instrumentem jest trąbka. Dzięki swojemu pochodzeniu z wysokich Tatr (Czarny Dunajec) i krążącej we krwi muzyce ludowej oraz gruntownemu zapleczu akademickiemu, jego twórczość stanowi unikalne połączenie folku i jazzu.

 

Podczas wczesnej fazy kariery współpracował z wieloma muzykami wywodzącymi się z różnych gatunków muzycznych od jazz, bluesa, pop po folk bardzo wielu kultur – gypsy, klezmer, balkan, oriental. Z każdego projektu wyciągał nowe umiejętności, doświadczenie i nowe środki wyrazu.

 

Na co dzień współpracuje z grupą Dikanda, gdzie gra na trąbce. Zajmuje się również promocją zespołu i muzyki, a także nawiązywaniem współpracy międzynarodowej.
Doświadczony jako kierownik sceny na międzynarodowych festiwalach muzycznych w Polsce i Europie. W 2019 roku postanowił założyć własną firmę, której celem jest promocja muzyki ludowej i muzyki świata (Word music). Inicjuje międzynarodowe projekty z zakresu muzyki i tańca. Stworzył międzynarodową platformę sprzedażową ethnofield.com dla artystów powiązanych z muzyką world.

Doświadczony koordynator i manager grup folklorystycznych z Polski, działających z powodzeniem na rynkach europejskich.

 

Jego działania doprowadziły do międzynarodowej współpracy Dikandy z muzykami z np. Holandii, Niemiec, Marroco, Serbii.  Efektami są ostatni album zespołu Devla Devla gdzie gościnnie występują Daphyd Sens, Abdou Ouardi, Mustafa El Boudani oraz najnowszy singiel zespołu oraz klip „Kadillak”.

 

Zainicjował projekt Dikandish Battlefield 2.0 w ramach programu europejskiemu Creative Europe. Nawiązał międzynarodowe partnerstwo dzięki swojemu ogromnemu doświadczeniu we współpracy z muzykami z całego świata. W projekcie pełni rolę koordynatora artystycznego odpowiedzialnego za komunikację z muzykami i nadzorowanie procesu tworzenia.

 

Podczas obozu uczestnicy poznają następujące elementy:

– podstawa zapisu nutowego, takt, metrum,

– podstawy harmonii, budowanie dwugłosu, trójgłosu w grupie

– emisja głosu , praca z oddechem

– zabawa z instrumentami, trąbka, perkusjonalia (cajon, tarabuka, jambe, grzechotki, kastaniety,

 – rytmika i kompozycja

– szkielet harmoniczny,

– tworzenie piosenek.

 

Efektem końcowym warsztatów będzie własna  kompozycja z autorskim tekstem uczestników obozu.

Podczas warsztatów będzie używał języka angielskiego. Poprowadzi również warsztaty z gwary podhalańskiej.

SERDECZNIE ZAPRASZAMY!!!

Oprócz języków i muzyki nie zabraknie również sportu, gwary i legend świętokrzyskich, spacerów po Puszczy Jodłowej i zabaw typu energizers :).